دسته بندی نشده

راهنمای کامل خرید ضد آفتاب

راهنمای کامل خرید ضد آفتاب

بهترین روش برای جلوگیری از آسیب رساندن آفتاب به پوست چیست؟ بیرون ماندن از آفتاب. اما پرهیز از نور خورشید راهی هولناک برای گذران وقت است، به ویژه هنگامی که اشعه های خورشید تا حدی مسئول خلق و خوی شما هستند.

بنابراین، بهترین چیزی که ما برای محافظت از سطح پوست و بسیاری از لایه های زیر آن داریم چیست؟ ضد آفتاب.

ما با متخصصان صحبت کردیم و تحقیقات را برای رفع سردرگمی کرم ضد آفتاب انجام دادیم. از فاکتور حفاظتی گرفته تا انواع پوست، در اینجا به هر سوالی درباره کرم ضد آفتاب پاسخ داده‌ایم.

sunscreen-blog-post-image.jpg

1.چه مقدار باید به فاکتور حفاظتی ضدآفتابم اهمیت دهم؟

فاکتور حفاظتی چیست؟

SPF یا فاکتور محافظت در برابر آفتاب،به نسبت میزان انرژی خورشید جذب شده توسط پوست در حالتی که ضد آفتاب روی پوست باشد به حالتی است که پوست بدون ضد آفتاب باشد. ضد آفتاب با SPF 30 ، در صورت استفاده طبق دستورالعمل، می تواند تا 97 درصد از آسیب ناشی از اشعه‌های مضر آفتاب جلوگیری کند. در صورتی که ضدآفتاب با SPF50  باشد این میزان به 98 درصد می‌رسد. مهم است که به خاطر داشته باشید که SPF های بالاتر محافظت بیشتری را ارائه می دهند، اما این به معنی اثربخشی طولانی مدت‌تر نیست و شما باید ضدآفتابتان را در هر صورت هر 2 الی 3 ساعت تمدید نمایید.

1289-2.jpg

فاین فری، یک متخصص پوست در نیویورک اظهار می کند که “هیچ ضد آفتابی 100 درصد در جلوگیری از سوختگی و آسیب پوست موثر نیست.” وی همچنین خاطر نشان کرد که ضد آفتاب می تواند مدت زمان حضور شما در خارج از منزل را افزایش دهد و این مدت زمان تا حدودی با مقدار فاکتور حفاظتی ضد آفتاب شما ارتباط دارد. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که فاکتور حفاظتی 100در مقایسه با فاکتور حفاظتی 50 در محافظت از پوست شما در برابر آسیب و سوختگی تفاوت زیادی ایجاد می کند. پایین‌ترین میزان فاکتور حفاظتی قابل قبول 30 می‌باشد. فری همچنین می‌افزاید که ممکن است ضدآفتاب های با فاکتور حفاظتی  بالاتر سنگین‌تر باشند، بنابراین برخی افراد آن ها را چندان دوست ندارند. اما این حفاظت اضافی برای یک روز ساحل یا روزی که ساعات طولانی در معرض آفتاب هستید ارزش دارد، حتی اگر تصمیم ندارید روزانه از آن استفاده کنید.

2.حفاظت UVA و UVB چگونه کار می کند؟

خورشید انواع مختلفی از اشعه ها را ساطع می کند. دو مورد از آنها عوامل اصلی آسیب رساندن به پوست شما هستند: فرابنفش A یا UVA و فرابنفش B  یا UVB. اشعه UVB کوتاهتر است و نمی تواند در شیشه نفوذ کند، اما می‌توانند باعث آفتاب سوختگی شوند. اشعه UVA می تواند از شیشه عبور کند، اما موذی تر است زیرا بر روی لایه‌های زیرین پوست شما تأثیر می گذارد، حتی زمانی که نمی‌توانید سوزش آن را احساس کنید. به همین دلیل، باید مطمئن شوید که کرم ضد آفتاب شما محافظ در برابر هر دوی این اشعه‌ها باشد. معمولا عباراتی چون طیف گسترده یا محافظ UVB/UVA و یا چند طیف بر روی ضد آفتاب‌ها نشانگر این ویژگیست. اصطلاح “طیف گسترده” واژه‌ای است که بیشتر در ایالات متحده مشاهده می‌شود زیرا توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تنظیم شده است.

مونیکا چدا، یک متخصص پوست در واشنگتن، می‌گوید: “معمولاً دو ماده ای که پوشش UVA را تامین می کنند، آووبنزون و اکسید روی هستند، بنابراین می‌توانید بررسی کنید که کرم ضد آفتاب شما یکی از این موارد را دارا باشد.”

نکته مهم این است که هر دو اشعه UVB و UVA باعث سرطان پوست و علائم پیری می شوند. بنابراین همیشه از کرم های ضد آفتاب با طیف وسیع یا حداقل SPF 30 یا بیشتر استفاده کنید.

142018656-56a686d15f9b58b7d0e35e72.jpg

3.تفاوت بین کرم‌های ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی چیست؟

شما اصطلاحات ضد آفتاب های فیزیکی و شیمیایی را قطعا شنیده‌اید. تفاوت اصلی این دو نوع ضدآفتاب در مواد فعال استفاده شده در آن‌ها است.

ضد آفتاب فیزیکی (معدنی)

ضدآفتاب‌های فیزیکی عموما شامل دو ماده معدنی به نام‌های اکسید زینک و دی‌اکسید تیتانیوم هستند. ضدآفتاب‌های فیزیکی یک مانع محافظتی در سطح پوست شما ایجاد می کند که اشعه فرابنفش را از بدن شما منعکس کرده و پراکنده می کند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که تاثیر این نوع ضد‌آفتاب‌ها بیشتر از 95 درصد هست.

ضدآفتاب‌های شیمیایی

همه مواد فعال دیگر که زینک یا تیتانیوم نیستند، ترکیبات ضد آفتاب شیمیایی محسوب می شوند. کرم های ضد آفتاب شیمیایی به جای ایجاد مانع در سطح پوست مانند لوسیون جذب پوست شما می شوند. چدا توضیح می دهد که این مواد فعال “باعث واکنش شیمیایی می شوند که نور ماوراء بنفش را به گرما تبدیل می کند تا به پوست آسیب نرساند.”

دکتر چدا بیماران خود را تشویق می کند تا از هر نوع مورد نظر خود استفاده کنند اما هشدار می دهد که هنگام انتخاب ضد آفتاب کاملاً فیزیکی، باید به دنبال کرمی با غلظت حداقل 10 درصد اکسید روی باشید تا بتوانید طیف وسیعی از محافظت را داشته باشید.

4.هر چند وقت یک بار باید ضدآفتابم را تمدید کنم؟

این که آیا شما طول روز را زیر نور آفتاب می گذرانید یا خیر، مطمئن شوید که به اندازه کافی از کرم های ضد آفتاب استفاده می کنید تا موثر واقع شود. اکثر ما این کار را نمی کنیم. فری و چدا متخصصان پوست هر دو می گویند که یک فرد معمولی برای محافظت از صورت خود نیاز به دو بند انگشت کامل کرم ضد آفتاب برای هر دو ساعت دارد. برای سهولت در تمدید، می‌توانید یک ضدآفتاب اسپری امتحان کنید.

اگر تصمیم دارید یک روز را در کنار ساحل مثلاً به مدت شش ساعت زیر نور آفتابباشید، هر فرد حداقل به 85 گرم کرم ضد آفتاب نیاز دارد. زمانی که داخل آب نیستید، پیراهن و کلاه بپوشید و زیر سایه بنشینید. هر مقدار پوشش تفاوت ایجاد می کند. افرادی که رنگ پوست تیره دارند یا کسانی که به راحتی برنزه می کنند نیز نباید صرفه جویی کنند. رنگ پوست شما نباید تعیین کند که چقدر ضدآفتاب استفاده می کنید. همه، صرف نظر از رنگ پوست، باید از مقدار کافی کرم ضد آفتاب برای اطمینان از محافظت کامل استفاده کنند. میزان ابتلا به سرطان پوست در افراد رنگین پوست کمتر است، که ممکن است این باور را ایجاد کند که افراد تیره پوست نیاز به کرم ضد آفتاب ندارد، اما این مطلب صحت ندارد.

5. آیا اگر بیشتر روز در خانه باشم، باید از ضدآفتاب استفاده کنم؟

حتی اگر روز را در استخر یا کنار ساحل نمی‌گذرانید، باز هم از طریق پنجره‌ها اشعه‌ی فرابنفش خورشید به پوست شما می‌رسد. مطالعات نشان می دهد که استفاده روزانه از کرم های ضد آفتاب می تواند خطر ابتلا به سرطان پوست و پیری پوست را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

همیشه کرم ضد آفتاب را تمدید کنید. اگر بیرون از خانه هستید هر دو ساعت یکبار تمدید کنید. مقداری که در ابتدای روز استفاده کرده‌اید می تواند در طول روز پاک شود یا اثرش از بین برود. همچنین حدود 20 دقیقه طول می کشد تا کرم ضد آفتاب کار کند. بنابراین همیشه هر 2 ساعت کرم ضد آفتاب خود را تمدید کنید حتی اگر در داخل منزل هستید.

6.آیا تفاوتی بین ضدآفتاب صورت و بدن هست؟

از نظر محافظت در برابر آفتاب، طبق گفته فری متخصص پوست، تنها تفاوت بین ضد آفتاب صورت و بدن اندازه بطری آنهاست. اگر تمایل ندارید نیازی به خرید ضدآفتاب های جداگانه نیست. برخی از محصولات موجود در بازار هم با برچسب صورت و بدن به صورت مشترک وجود دارند. با این اوصاف، صورت اغلب بیشتر از بقیه بدن حساس است، بنابراین بسیاری از افراد یک کرم ضد آفتاب سبک و بدون چربی را که مخصوص صورت طراحی شده است، ترجیح می دهند، به ویژه برای استفاده روزمره. این نوع کرم‌ها کمتر باعث بسته شدن منافذ، ایجاد جوش یا تحریک پوست می شوند.

همچنین برای نواحی دور چشم، شما نیاز به یک ضد‌آفتاب با برچسب مناسب دورچشم دارید که برخی از برند‌های موجود در بازار دارای این ویژگی هستند. همچنین باید از استفاده از اسپری های ضد آفتاب بر روی صورت خود اجتناب کنید، زیرا استنشاق آنها ممکن است خطرناک باشد. اگر اصرار به استفاده از آنها دارید، ابتدا ضد آفتاب را روی دست خود اسپری کرده و سپس آن را به صورت خود بمالید.

56_sunscreen_mobile.jpg

7. آیا کودکان و نوزادان باید از کرم های ضد آفتاب متفاوتی نسبت به بزرگسالان استفاده کنند؟

برای نوزادان و کودکان و همچنین افرادی که دارای پوست حساس هستند، متخصصان پوست کرم های ضد آفتاب فیزیکی را توصیه می کنند، زیرا احتمال ایجاد جوش یا سایر واکنش های آلرژیک بسیار کمتر است. برای بچه ها، یک ضد آفتاب ضد حساسیت با فرمول اکسید روی، یک انتخاب عالی است.

از آنجایی که کودکان برای استفاده از کرم های ضد آفتاب و مالیدن آن روی پوست کم طاقت‌تر هستند، کرم های ضد آفتاب اسپری می تواند این روند را راحت‌تر کند. اطمینان حاصل کنید که نازل را نزدیک نگه دارید و تا زمانی که پوست براق شود اسپری کنید تا مطمئن شوید که به اندازه کافی از آن استفاده می کنید.

Little-Guest-Hotels-Baby-Sunscreen.jpg

8. آیا باید نگران مواد مضر موجود در کرم ضد آفتابم باشم؟

همه متخصصین پوست که با آنها صحبت کردیم تأکید کردند که مواد فعال موجود در کرم ضد آفتاب توسط FDA به شدت از نظر ایمنی آزمایش می شوند. با این وجود، آنها معتقدند جاذب های شیمیایی بیشتر باعث تحریک پوست می‌شوند، بنابراین اگر بیماری پوستی مانند اگزما یا روزاسه دارید یا مستعد واکنش‌های آلرژیک هستید، از کرم های ضد آفتاب فیزیکی استفاده کنید.

عطرها نیز برای بسیاری از افراد آزاردهنده است، بنابراین یک ضدآفتاب فیزیکی که فاقد عطر و ضد حساسیت نیز باشد ایده‌آل است.

9.چگونه می توانم کرم ضد آفتاب مناسب نوع پوست خود را انتخاب کنم؟

امروزه در بازار برند‌های مختلفی در دسترس شماست که می‌توانید از میان آنها مناسب‌ترین را برای خود انتخاب کنید.

شما می توانید با اصول اولیه شروع کنید:

ضد آفتاب‌های طیف وسیع و SPF حداقل 30 را انتخاب کنید. اگر دارای بیماری‌های پوستی و یا پوست حساسی هستید، از یک ضدآفتاب مناسب برای پوست‌های حساس یا ضدقرمزی استفاده کنید.

اگر پوست شما:
-خشک است، به دنبال کرم ضد آفتابی باشید که حاوی مرطوب کننده نیز باشد و از اسپری ها خودداری کنید زیرا اغلب حاوی الکل هستند که پوست را خشک می‌کند.

-تیره رنگ است، هر نوع کرم ضد آفتاب شیمیایی مناسب است زیرا طوری طراحی شده‌اند که بطور کامل بدون باقی ماندن رد سفید جذب پوست می‌شوند. اگر کرم ضد آفتاب فیزیکی را ترجیح می دهید، به دنبال آن باشید که دارای برچسب “شفاف” باشد.

-مستعد آکنه است، به دنبال ضدآفتابی با بافت سبک باشید، زیرا کرم‌های سنگین می‌توانند باعث بسته شدن منافذ پوست شما و ایجاد جوش شوند. همچنین بهتر است از ضدآفتاب‌های رنگی اجتناب کنید.

-چرب است، پوست های چرب لزوما مستعد آکنه نیستند، اما بدنبال یک کرم ضدآفتاب سبک و بر پایه ژل باشید که به سرعت روی پوست شما خشک می‌شود. ضدآفتاب هایی این چنینی اغلب حاوی الکل هستند.

-حساس است، به کرم های ضد آفتاب فیزیکی پایبند باشید و مطمئن شوید محصول خریداری شده شما الکل و عطر ندارد.

سخن آخر:

فری می گوید: “در پایان روز،” بهترین ضد آفتاب آن است که می خواهید از آن استفاده کنید.”  که به معنی اهمیت استفاده همیشگی از ضدآفتاب هست.

https://www.healthline.com/health/beauty-skin-care/sunscreen-guide#extra-protection
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید